Szkolenia 2016-2021
Precyzyjna promocja i komunikacja w kulturze i sztuce
Termin: 04 sierpnia 2021 r., 10:00
Miejsce: stacjonarnie w Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu, Mały Rynek 7
Prowadzący: Artur Szczęsny
Opis: Promowanie instytucji i wydarzeń w kulturze, sztuce i nauce oparte na danych, informacjach i wiedzy wynikających z badań i analiz. Czy to możliwe? Podczas warsztatów poznajemy metody i źródła pozyskiwania danych oraz narzędzia służące precyzyjnemu i skutecznemu komunikowaniu. Czy frekwencja sama w sobie jest jedynym i słusznym celem? A może do tematu należy podejść z innej strony?
Jak z uwagi na brak czasu, nadprodukcję i kulturę nanosekundy, prowadzić promocję wydarzeń kulturalnych oraz komunikować ofertę instytucji nie będąc zmuszonym do podejmowania decyzji opartych na intuicji? Tym bardziej, że sposoby i praktyki uczestnictwa w kulturze i sztuce instytucjonalnej zmieniają się w szalonym tempie.
Jak skutecznie działać? Dobre nawyki działania.
Termin: 16 czerwca 2021 r. – godz. 10.00
Miejsce: stacjonarnie w Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu, Mały Rynek 7
Prowadzący: Agnieszka Zientarska
Opis: Poznanie metod zarządzania czasem (m.in. pomodoro, salami, szwajacarskiego sera, 4 generacje zarządzania czasem Stephena Coveya), wytyczania i zarządzania celami (m.in. Metoda SMART, Metoda 5 filarów) i priorytetami (m.in. Metoda ABCDE, Action Priority Matrix (ABM)- wysiłek, korzyść). Opracowanie strategii zarządzania zmianą. Celem warsztatów jest wyposażenie uczestników w wiedzę i praktyczną umiejętność tworzenia planu działania dla instytucji, projektu lub wydarzenia.
NABÓR JESIENNY NA
SZKOLENIA OBOWIĄZKOWE DLA WNIOSKODAWCÓW
W KONKURSIE NA REALIZACJĘ PRZEDSIĘWZIĘĆ
EDUKO – BARDZO MŁODA KULTURA 2019-2021 – OPOLSKIE
środa, 2 czerwca 2021 r.
O animacji i edukacji kulturowej czyli co ma być pierwsze: jajko czy kura?
I Grupa: godz. 10.00 - 13.00
II Grupa: godz. 17.00 - 20.00
czwartek, 10 czerwca 2021 r.
Jak zrobić żeby ludziom chciało się chcieć dłubać w Kulturze?
I Grupa: godz. 10.00 - 13.00
II Grupa: godz. 17.00 - 20.00
Szkolenia odbędą się on-line na platformie szkoleniowo-konferencyjnej!
O animacji i edukacji kulturowej czyli co ma być pierwsze: jajko czy kura?
Cel:
Celem jest porozmawianie o Kulturze w narzeczach przyjaznych plemion: Animatorów, Nauczycieli, Liderów… a jak trzeba to i Urzędników. Jak dobrze pójdzie, to znajdziemy wspólny język i wyznaczymy teren do budowy wspólnej wioski BMK.
Zagadnienia:
W ramach spotkania obecna będzie tematyka:
- Wielowymiarowa Kompetencja Kulturowa (WKK) - 5678 odcinek serialu “Czym jest Kultura?”
- “W co się bawić?” czyli WKK jako edukacyjny plac zabaw dla edukacji kulturowej
- Dlaczego trudno nam spać po nocach? - o pełni księżyca i wyzwaniach stojących przed animacją i edukacją kulturową tu i teraz
- Nowe narzędzia w torbie hydraulika… a jak nie będzie zainteresowania tym tematem, to porozmawiamy o tym czy nowe trendy w pedagogice pasują do edukacji kulturalnej?
Metody:
Jak będzie wyglądać nasze spotkanie? Można się spodziewać że:
- Prowadzący będzie mówił a uczestnicy będą słuchać (także o tym dlaczego ten program jest napisany tak dziwnie) - metody podawcze
- Uczestnicy będą mówić i/lub pytać a prowadzący i inni uczestnicy będą mówić i odpowiadać - metody dyskursywne
- Na ekranach będą chmurki ze słowami i tablice z karteczkami i inne takie tam… - metody aktywizujące i elementy warsztatowej pracy grupowej online
Efekty:
Jeśli wszystko dobrze pójdzie to uczestnicy:
- będą wiedzieć więcej o kulturze jako przestrzeni pedagogicznej
- poznają się lepiej i łatwiej im będzie się porozumieć w sprawie wspólnej pracy
- wzajemnie naładują sobie wewnętrzne akumulatory mocy i bardziej im się będzie chciało tej edukacji kulturowej
- stracą kilka godzin, a może dni na myślenie o kulturze i tego jak jej uczyć, bo po spotkanie nie będzie im to dawać spokoju.
Jak zrobić żeby ludziom chciało się chcieć dłubać w Kulturze?
Cel:
Cle to oswoić trudne słowa takie jak: “angażowanie”, “motywowanie”, “role społeczne”, “proces grupowy” itp. i nauczyć się z nich robić taki użytek żeby ludzie nie mogli się doczekać kiedy ich zagonimy do roboty i edukacji.
Zagadnienia:
Rozpętamy wspólnie intelektualną burzę wokół takich fundamentalnych zagadnień jak:
- Dlaczego jednym się chce, a innym nie?
- Jak to zrobić żeby im się chciało?
- Klik-pstryk i inne genialne sztuczki Robert C., oraz dlaczego w Kulturze jest on po Ciemnej Stronie Mocy?
- Ludzie są różni i to jest dobre! Tylko czy to nam się przyda…?
- Czy jak ktoś mówi o nas “homo sociologicus” to nas obraża i co z tej wiedzy może wynikać?
Metody:
Jak będzie wyglądać nasze spotkanie? Można się spodziewać że:
- Prowadzący będzie mówił a uczestnicy będą słuchać (także o tym dlaczego ten program jest napisany tak dziwnie) - metody podawcze
- Uczestnicy będą mówić i/lub pytać a prowadzący i inni uczestnicy będą mówić i odpowiadać - metody dyskursywne
- Na ekranach będą chmurki ze słowami i tablice z karteczkami i inne takie tam… - metody aktywizujące i elementy warsztatowej pracy grupowej online
Efekty:
Istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że po spotkaniu uczestnicy:
- będą z większym spokojem znosić ludzi wiedząc dlaczego nikt ich nie słucha
- będą wiedzieć co trzeba zrobić żeby jednak zaczęli słuchać
- będą lepiej rozumieć człowieka jako Osobę i jako Członka Grupy
- a wiedząc i potrafiąc to wszystko, lepiej będą docierać do ludzi z Dobrą Nowiną Kultury.
O prowadzącym:
Jacek Gralczyk – Z wykształcenia pedagog. Z wewnętrznej potrzeby animator kulturalny i społeczny. Przez kilkanaście lat dyrektor domu kultury. Od początku istnienia stowarzyszenia, związany z Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL – członek Rady Programowej. Obecnie edukator i ekspert. Między innymi: wykładowca Collegium Civitas i edukator Instytutu Edukacji Zaangażowanej im H. Radlińskiej. Aktywnie zaangażowany w realizację programów Narodowego Centrum Kultury, przede wszystkim programu wsparcia domów kultury „Dom Kultury+” i programu wsparcia edukacji kulturowej ”Bardzo Młoda Kultura”. Współorganizator inicjatywy Forum Kraków – zrzeszenia animatorów kultury z terenu całego kraju. Członek zespołu tworzącego koncepcję i aktywny uczestnik wszystkich edycji Niekongresu Animatorów Kultury.
Szkolenia zrealizowanie w 2020 r.:
Zapraszamy serdecznie do obejrzenia webinarium pt.
List w butelce, czyli jak słyszeć wołanie o pomoc?
przygotowany przez Agnieszkę Wojciechowską-Sej.
Prezentacja z komentarzem dotycząca programów do planowania, tworzenia dokumentów usprawniających pracę na odległość, planowania działań, czatowania, udostępniania i dzielenia dokumentów, w tym obrazów i prezentacji. Dodatkowo zostaną pokazane programy ułatwiające tworzenie treści promocyjnych oraz reklam internetowych, także te ułatwiające optymalizację strony internetowej organizacji, tak aby była interesująca dla odbiorców.
Termin: 15 kwietnia 2020 r., godz. 17:00-20:00
Miejsce: ON-LINE
Prowadzący: Maya Mirosława Tomanik
Cele: Pokazanie darmowych narzędzi udostępnionych przez Google, które są przydatne w pracy działaczy kulturalnych i animatorów.
Efekty: Po szkoleniu uczestnik będzie wiedział jakie narzędzia Google są do dyspozycji i mogą być wykorzystane w codziennej pracy swojej organizacji. Będzie wiedział również do jakich celów można je wykorzystać, jak to zrobić i gdzie szukać pogłębionych informacji.
Szkolenie poświęcone będzie działalności instytucji kultury w czasach kiedy bezpośredni dostęp do niej jest niemożliwy w wyniku trwającej epidemii. Podczas spotkania poruszone zostaną kwestie radzenia sobie z daną sytuacją, wykorzystując narzędzia multimedialne w przełamaniu pasywności kulturalnej.
Termin: 17 kwietnia 2020 r., godz. 13:00-16:00
Miejsce: ON-LINE
Prowadzący: Piotr Szafrański, Anna Stawiarska
Cele: Ukazanie działań instytucji kultury w czasie kiedy bezpośredni dostęp do niej jest ograniczony. Aktywizacja odbiorcy, poprzez dobór treści, jej zróżnicowanie w oparciu o potencjał wielokulturowości regionu i kraju.
Efekty: Uczestnicy w oparciu o przykłady konkretnych działań, dowiedzą się w jaki sposób w sytuacjach specyficznych podtrzymywać aktywnie działania instytucji kultury. Dowiedzą się także na czym polega metoda kulturowej współpracy i dlaczego jest istotna w funkcjonowaniu instytucji kultury. Przekonają się także, że pokonywanie przeszkód i rozwiązywanie problemów pozwala na łamanie stereotypów w postrzeganiu działalności kulturalnej jednocześnie dążąc do wypracowania metod komunikowania się i efektywnej współpracy. Oprócz tego uczestnicy zdobędą wiedzę jak budować relację wymiany w oparciu o zasoby własne i zewnętrzne.
Szkolenie będzie poświęcone rozpoznaniu potrzeb, oczekiwań, problemów i praktyk medialno-komunikacyjnych różnych pokoleń. Z wykorzystaniem cyfrowych (i nie tylko) narzędzi przygotujemy listę najczęstszych trudności i barier komunikowania pomiędzy przedstawicielami różnych generacji, przyzwyczajonych do korzystania z różnorodnych narzędzi pozwalających na kontakt z innym człowiekiem. Chociaż rodzice i dzieci funkcjonują w świecie rozszerzonym cyfrowo, pomimo wykorzystywania internetu przez szkoły i instytucje kultury, używamy odmiennych kodów i narzędzi oraz mamy częsty problem z kontaktowaniem się z młodymi osobami. Podczas spotkania spróbujemy wykorzystać tworzenie (cyfrowych) opowieści do zainicjowania zmiany w tym zakresie.
Termin: 20 kwietnia 2020 r., godz. 10:00-13:00
Miejsce: ON-LINE
Prowadzący: dr Grzegorz D. Stunża
Cele: Charakterystyka praktyk medialnych i potrzeb komunikowania różnych pokoleń; podnoszenie kompetencji medialnych przez tworzenie opowieści cyfrowych z wykorzystaniem podręcznych urządzeń komunikowania; przygotowanie zestawu wskazówek dla osób i instytucji zainteresowanych wykorzystywaniem narzędzi cyfrowych do komunikowania z młodymi osobami i przyciągania ich uwagi.
Efekty: Wiedza o korzystaniu z mediów przez przedstawicieli różnych generacji, rozwinięcie umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie komunikowania z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, zapoznanie z różnorodnymi narzędziami, zespołowa praca z wykorzystaniem narzędzi medialnych.
Ze smartfonem obcujemy każdego dnia, kilkanaście godzin miesięcznie. Smartfony to rozbudowane, często zaawansowane narzędzia, dzięki którym możemy tworzyć treści oraz dzielić się nimi z szeroką publicznością. Funkcje robienia zdjęć, filmów, animacji i slajdów, możliwość nagrywania głosu, tworzenia opisów oraz łączenia i edytowania ich za pomocą aplikacji, pozwala na bardzo szerokie zastosowanie. Aby przyciągnąć uczestników do projektów animacyjnych zmuszeni jesteśmy tworzyć atrakcyjne, rozwijające projekty, które przynoszą naszych uczestnikom wymierne korzyści. Smartfon jako narzędzie, które każdy dziś ma w kieszeni jest świetnym do tego narzędziem. Wartością dodaną wykorzystywania w działalności smartfonów jest mobilność, szybka komunikacja, możliwość angażowania społeczności, także po projekcie przeważnie bez kosztowo. Niebagatelne jest także uczenie traktowania nowoczesnych urządzeń jako narzędzi, za pomocą których można kreować świat wokół siebie.
Termin: 24 czerwca 2020 r., godz. 16.00 - 19.00
Miejsce: ON-LINE
Prowadzący: Maya Mirosława Tomanik
Cele: Pokazanie narzędzi i funkcji standardowego smartfona, dzięki którym można zbudować ciekawy program kulturalno–artystyczny. Inspiracja do działań, w których uczestnicy pracują na smartfonach.
Efekty: Po szkoleniu uczestnik będzie wiedział, w jaki sposób można wykorzystać smartfona w projektach kulturalno–artystycznych, jak zachęcić uczestników do podjęcia aktywności, która będzie ciekawa i angażująca dla uczestników.
Szkolenie składa się z dwóch części. Pierwszą stanowi 2-godzinny warsztat tradycyjnego śpiewu ludowego, podczas którego uczestnicy będą nie tylko poznawać śląskie pieśni z naszego regionu, ale również podstawowe reguły tradycyjnego wykonawstwa i wpisanej w tradycję improwizacji. Natomiast w drugiej części porozmawiamy o możliwościach wykorzystania muzyki ludowej w działaniach z obszaru edukacji i animacji, posiłkując się przykładami ciekawych realizowanych projektów w Polsce. Spotkanie przeznaczone jest dla poszukujących inspiracji osób, interesujących się muzyką ludową i chcących ją wykorzystywać w działaniach artystycznych i animacyjnych w nieszablonowy sposób. Zapraszamy wszystkich bez względu na doświadczenie wokalne.
Termin: 29 czerwca 2020, godz. 11.00-14.00
Miejsce: Muzeum Śląska Opolskiego, ul. Mały Rynek, wejście przy schodach do kościoła na Górce - zapisy poprzez formularz pod adresem http://szkolenia.eduko.opole.pl/
Prowadzący: Iwona Wylęgała
Cele: Celem szkolenia jest zapoznanie się z podstawową wiedzą dotyczącą tradycyjnej wokalnej muzyki ludowej. Aby uzmysłowić jej specyfikę, odmienną od muzyki wszechobecnej w mediach, proponuje się spojrzenie na nią niejako "od środka", czyli podczas praktykowania wspólnego śpiewu. Chodzi o zwrócenie uwagi na potencjał śpiewu tradycyjnego bez patrzenia na niego tylko przez pryzmat występów i konkursów.
Efekty: Uczestnicy zostaną zaopatrzeni w podstawowe pojęcia dotyczące tradycyjnych pieśni ludowych oraz śpiewu. Będą wiedzieli, gdzie szukać materiałów źródłowych do wykorzystania w swoich działaniach, a także jak "ożywić" pieśń z zapisu śpiewnikowego. Będą umieli odróżnić muzykę tradycyjną od stylizowanej i dowiedzą się dlaczego to takie istotne. Otrzymają wskazówki, jak postępować, kiedy problemem jest brak repertuaru i... wiary w swój głos.
Ruch jest naszym pierwszym i bardzo pierwotnym sposobem wyrażania siebie, swoich emocji i komunikowania się ze światem. Każdy człowiek potrafi przekazać swoje odczucia za pomocą gestu, ruchu, tańca. W trakcie spotkania zostanie zaprezentowana idea tańca intuicyjnego inspirowanego dziełem sztuki, jego formą, tematem i warstwą symboliczną.
Szkolenie składa się z dwóch części:
- w pierwszej części (90 minut) zostaną omówione możliwości wykorzystania tańca, ruchu w pracy animatora kultury. Prelegentka podzieli się swoimi doświadczeniami z prowadzenia działań ruchowych w ramach autorskich projektów dla dorosłych Plastyka tańca, Co mnie porusza w sztuce współczesnej, oraz dla dzieci Muzealne poruszenie, Dzieci to żywioł – pytanie tylko który?
- w drugiej części (90 minut) uczestnicy szkolenia doświadczą omówionych wcześniej działań w praktyce jako uczestnicy warsztatów tańca intuicyjnego pt. „Dotyk koloru”. Warsztaty zostaną przeprowadzone w oparciu o wystawę „Aleksandra Jachtoma – malarstwo ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu” prezentowaną w Galerii Muzeum Śląska Opolskiego.
Zapraszamy wszystkich bez względu na doświadczenie taneczne i ruchowe.
Termin: 29 lipca 2020 r., godz. 10:00 - 13:00
Miejsce: Galeria Muzeum Śląska Opolskiego, ul. Ozimska 10
Prowadzący: Barbara Przerwa
Cele:
- Zapoznanie się z podstawową wiedzą na temat praktycznego wykorzystania tańca intuicyjnego, ruchu autentycznego oraz technik pracy ze świadomością ciała w pracy animatora kultury różnych specjalizacji.
- Rozbudzanie wrażliwości na dzieła sztuki i, co najważniejsze, poszerzenie sposobów percepcji sztuki o doznania obserwowane w ciele i ich wyrażanie.
- Zwrócenie uwagi na niezwykły potencjał tańca intuicyjnego w pracy z dziećmi i dorosłymi.
- Aktywizacja uczestników spotkania, poprzez udział w warsztatach praktycznych do wykorzystywania tańca intuicyjnego w pracy własnej.
Efekty:
- Uczestnikom zostaną przekazane praktyczne rady dotyczące wykorzystania tańca intuicyjnego w pracy animatora kultury.
- Uczestnicy wzbogacą swoje doświadczenia zawodowe o nowy aspekt interpretacji dzieła sztuki poprzez taniec intuicyjny.
- Osobisty udział w warsztatach może przełamać bariery, dodać odwagi, ośmielić uczestników i zachęcić ich do samodzielnego praktykowania tańca intuicyjnego.
Szkolenie prowadzone w formie warsztatowej, adresowane do animatorów i nauczycieli, którzy chcą poszerzyć swoją praktykę dydaktyczno-wychowawczą, wykorzystując dzieło filmowe jako pełnowartościowe narzędzie edukacyjne.
Termin: 5 października 2020 r., godz. 17.00-20.00
Miejsce: Centrum Aktywności Lokalnej, ul. Pułaskiego 3, 46-200 Kluczbork
Prowadzący: dr Joanna Zabłocka-Skorek
Cele: Umieszczenie dzieła filmowego jako pełnowartościowego narzędzia realizującego cele edukacyjne zapisane w podstawie programowej, możliwego do wykorzystania podczas każdych zajęć lekcyjnych, w tym głównie podczas godziny wychowawczej i zajęć animacyjno-społecznych (wspierających komunikację społeczną, budujących empatię, kształtujących system aksjonormatywny, rozwijających kompetencje społeczne i kulturowe).
Zdobycie przez animatorów i nauczycieli kompetencji kluczowych z obszaru włączania nowych technologii (w tym dzieła filmowego) w praktykę zawodową.
Efekty: uatrakcyjnienie procesu dydaktyczno-wychowawczego dzięki włączeniu dzieła filmowego do pracy z dziećmi, poznanie strategii odpowiedniego doboru tekstów filmowych na zajęcia z dziećmi i młodzieżą, poznanie zestawu filmów (krótkometrażowych i pełnometrażowych), które można wykorzystać do pracy z uczniami, otrzymanie narzędzi i poznanie nowych metod pracy z dziećmi i młodzieżą, uzyskanie możliwości połączenia nauki z rozrywką w praktyce dydaktycznej.
Prezentacja z komentarzem dotycząca programów do planowania, tworzenia dokumentów usprawniających pracę na odległość, planowania działań, czatowania, udostępniania i dzielenia dokumentów, w tym obrazów i prezentacji. Dodatkowo zostaną pokazane programy ułatwiające tworzenie treści promocyjnych oraz reklam internetowych, także te ułatwiające optymalizację strony internetowej organizacji, tak aby była interesująca dla odbiorców.
Termin: 16 października 2020 r., godz. 10.00 (czas trwania: 4h)
Miejsce: Miejsko - Gminny Ośrodek Kultury, Rynek 4, 46-310 Gorzów Śląski
Prowadzący: Katarzyna Midura
Cele: Zaprezentowanie Biblioteki XXI wieku jako przykładu kreatywnych form animacji w oparciu o książkę tradycyjną, ebooka i kody QR.
Efekty: Poznanie metod animacji mających wpływ na wzrost czytelnictwa, uczestnictwo w multimedialnym spotkaniu autorskim, w którym pokazane zostanie jak nowoczesne technologie połączone zostały z książką tradycyjną, możliwość własnoręcznego zaprojektowania spersonalizowanej podręcznej biblioteczki, poznanie przykładów realizacji projektów wpływających na poprawę funkcjonalności biblioteki jako miejsca spotkań mieszkańców.
Szkolenie będzie prowadzone metodą warsztatową! Dowiadujemy się, rozmawiamy i działamy! Szkolenie będzie się składało z dwóch części.
Pierwsza będzie dotyczyła dziedzictwa kulturowego, jego znaczenia dl poznania własnej tożsamości oraz tego dlaczego to takie ważne. Jak szukać własnego dziedzictwa? Po co?
Druga - jak wykorzystywać go w edukacji kulturowej. Jakimi metodami pracować. Jak zachęcać dzieci i młodzież do współtworzenia obecnie kultury i współuczestnictwa na bazie własnego dziedzictwa.
W ramach szkolenia wizyta w Muzeum Regionalnym w Dobrodzieniu.
Termin: 22 października 2020 r., godz. 10.00-13.00
Miejsce: Dobrodzieński Ośrodek Kultury i Sportu, plac Wolności 24, 46-380 Dobrodzień
Prowadzący: Agnieszka Hurnik
Cele: Pokazanie jak ważne jest dziedzictwo kulturowe własnego regionu i jak można go wykorzystywać w ciekawy sposób bez nudy i narzekania „znowu historia…” po to by nasze dzieci i młodzież byli świadomi miejsc w których mieszkają. By w konsekwencji chcieli te miejsca współtworzyć i dbać o własną tożsamość.
Efekty: Nabycie umiejętności szukania i nazywania własnego dziedzictwa kulturowego. Poznanie metod pracy z wykorzystaniem dziedzictwa – ciekawe, niestandardowe, wspólnie tworzone. Poznanie źródeł wiedzy, konkursów grantowych (źródła finansowania), publikacji na ten temat – słowem dziedzictwo w szerokim ujęciu.
Skuteczne i szybkie działanie wymaga konsekwentnej realizacji założonych, spójnych dla siebie planów. Bez tego, w dzisiejszym świecie trudno przebić się z nawet najciekawszą informacją do szerszego grona odbiorców. Jednocześnie dzięki dostępnym dla każdego technologiom możliwości komunikacyjne stały się niemal nieograniczone: nie ogranicza nas miejsce i czas, w którym jesteśmy, ani miejsce i czas, w którym nasze informacje są odbierane. Nie musimy mieć wielkich pieniędzy, ani umiejętności, ale musimy mieć plan i pomysł. Na szkoleniu uczestnicy dowiedzą się, dlaczego warto działać planowo i systematycznie. Jak sobie pomóc przy ograniczonych siłach, środkach i czasie. Jak budować wokół siebie społeczność, która będzie odbiorcą i mentorem kolejnych działań.
Termin: 27.10.2020 r., godz. 18.00 (czas trwania: 2h)
Miejsce: ONLINE
Prowadzący: Maya Mirosława Tomanik
Cele: Przybliżenie animatorom kultury, podstawowej wiedzy i umiejętności, o tym jak sobie radzić w świecie on-line, tak aby ich wspierał, a nie przytłaczał.
Efekty: Wiedza na temat: Jak znaleźć uczestników i odbiorców działań w internecie? Kanały komunikacji – po co, jak i gdzie ją prowadzić (media społecznościowe, portale, strony www)? Z jakich narzędzi korzystać, żeby ułatwić sobie działania (rekrutacja, promocja, informowanie o działaniach, portfolio – dokumentacja)? Bezpieczeństwo w sieci – jak się nie dać nabrać? Umiejętność stworzenia prostego planu komunikacji dla swojej organizacji, możliwego do realizacji.
Pierwsza część szkolenia dotyczy zarzadzania zespołami w czasach pandemii, narzędzi wsparcia dla pracowników, przykładów na skuteczne zarządzanie .Analizowanie sposobów zarządzania : zaufanie czy kontrola, samodzielność pracowników czy notoryczny monitoring. Jak być liderem w czasach pandemii?
Druga część dotyczy poszukiwania pomysłów na działalność animacyjną w czasach pandemii. Uczestnicy dowiedzą się jakie projekty były realizowane w trakcie pandemii, będą mogli się nimi zainspirować. Zdobycie praktycznej wiedzy z zakresu tworzenia projektów
Termin: 9.11.2020 r., godz. 16.30 (czas trwania: 3h)
Miejsce: ON-LINE
Prowadzący: Anna Michalak-Pawłowska
Cele szkolenia:
- wzmocnienie kadry pracującej w instytucjach kultury
- Doskonalenie postaw związanych ze skutecznym kierowaniem zespołem w instytucji kultury:
- Rozwój umiejętności osób zarządzających w pracy z ludźmi.
- Spojrzenie z boku, z nowej perspektywy na problemy i potrzeby współpracowników
- Inspirowanie konkretnymi projektami zrealizowanymi w czasach pandemii
Kompetencje, które uczestnicy nabędą w trakcie szkolenia:
- Umiejętności konstruktywnej komunikacji z zespołem.
- Umiejętności liderowania zespołowi projektowemu
- Umiejętności konstruowania projektów w czasach pandemii
Efekty szkolenia;
- uczestnik nabędzie wiedzę o projektach, które były realizowane w czasach pandemii, będzie się mógł je przeanalizować, na ich postawie skonstruować własne
- uczestnik otrzyma wiedzę o o narzędziach on - line
- uczestnik otrzyma wiedzę o narzędziach zarządzania zespołem w obecnej sytuacji
Maya Mirosława Tomanik – animator kultury, kulturoznawca, marketingowiec, koordynator projektów i trener kompetencji miękkich z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem. Od 2019 r. Mobilny Doradca Sektora 3.0 Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności wspierającym organizacje pozarządowe w korzystaniu z możliwości jakie dają nam nowe technologie. Od lat działa lokalnie współpracując z organizacjami i edukatorami z Opolszczyzny – dlatego doskonale zna nasze środowisko – jego potencjał i bolączki. Projekty, które realizuje są zawsze dynamiczne, angażujące i nowatorskie. Oparte o potencjał grupy wspierają budowanie długotrwałych relacji, dlatego z uczestnikami swoich działań ma stały kontakt, przez wiele miesięcy po projektach. Zbiera nagrywane historie najstarszych mieszkańców naszego regionu, tworzy teatr ze społecznością lokalną, realizuje gry terenowe, promuje rzemiosło i produkty regionalne, a wszystko to z wykorzystaniem nowoczesnych metod pracy, dzięki którym uczestnicy podczas szkoleń dobrze się bawią. Konkretna wiedza od postaw i praktyczne umiejętności dostępne dla każdego gwarantowane.
Anna Stawiarska – z wykształcenia nauczyciel, logopeda, pedagog, socjoterapeuta. Trener kompetencji postaw- innowacyjności, kreatywności i pracy zespołowej, oraz Edukator Edukacji Jutra. Dodatkowo instruktor w Gminnym Ośrodku Kultury w Dobrzeniu Wielkim, strateg-wizjoner w tworzeniu oferty kulturalnej instytucji. Koordynator projektów z obszaru edukacji i kultury. Osoba dostrzegająca potencjał ludzi i miejsca, społecznik i niepoprawna optymistka.
Piotr Szafrański - od dziesięciu lat zarządza Instytucją Kultury. Z wykształcenia magister pedagogiki resocjalizacyjnej, ukończył zarządzanie pomocą społeczną. Od wielu lat interesuje się tradycjami i zwyczajami związanymi z ziemią Górnego Śląska. Laureat nagrody specjalnej Marszałka Województwa Opolskiego - Człowiek Kultury 2019, oraz nagrody Powiatu Opolskiego - Opolskiej Magnolii dla Animatora Kultury 2019. Realizował między innymi takie programy jak: Dom Kultury +Inicjatywy Lokalne 2017, Zaproś Nas Do Siebie oraz Zaproś – Masters. Uczestnik Szkoły Liderów Polsko Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Anna Michalak-Pawłowska – pełnomocniczka Prezydenta m. st. Warszawy ds. Edukacji Kulturalnej.
Twórczyni i dyrektorka Domu Kultury "Dorożkarnia", wykładowczyni Akademii Teatralnej w Warszawie, prezeska Zrzeszenia Animatorów Kultury Forum Kraków, absolwentka Szkoły Tutorów. W roku 1985 założyła amatorski teatr muzyczny „Pantera”. Od 1988 r. realizuje międzynarodowe projekty. Autorka programów radiowych i telewizyjnych promujących twórczość dziecięcą i młodzieżową. Twórczyni Festiwalu „Dziecięca Stolica”. Realizuje warsztaty z zarządzania kulturą oraz projekty teatralne w lokalnych społecznościach. Jest członkinią European Network of Cultural Centres, Forum Kultury Mazowsze, wcześniej była ekspertką Instytutu Teatralnego, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowego Centrum Kultury, Komisji Dialogu Społecznego.
Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej i Zarządzania Kulturą Uniwersytetu Jagiellońskiego. Obecnie doktorantka na UJ.
Jest laureatką Nagrody Fundacji Rozwoju Edukacji Lokalne za Inicjatywy Kulturalne w 2015 r. za stworzenie miejskiego portalu dotyczącego edukacji kulturalnej w Warszawie, jako wsparcia dla animatorów, edukatorów i nauczycieli www.edukacjakulturalna.pl oraz stworzenie konkursu mikrograntów na projekty partnerskie.
dr Joanna Zabłocka-Skorek – filmoznawczyni, edukatorka, certyfikowana trenerka PISF i CEO w zakresie edukacji filmowej, dyrektor Interdyscyplinarnego Programu Edukacji Medialnej i Społecznej „KinoSzkoła”, Prezes Fundacji „KinoSzkoła”, autorka licznych wystąpień i publikacji z zakresu edukacji medialnej, w tym dysertacji doktorskiej pt. „Aksjologiczne aspekty edukacji audiowizualnej w kontekście dominujących praktyk odbiorczych uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych”. Od 2001 roku zajmuje się edukacją filmowo-medialną dzieci i dorosłych – początkowo prowadziła zajęcia w kinach na Śląsku, a od 2006 roku tworzyła repertuar i koordynowała pięcioma edycjami Multimedialnego Programu Edukacyjnego realizowanego przez Apollo Film w miastach województwa małopolskiego. W 2011 roku stworzyła Ogólnopolski Interdyscyplinarny Projekt Edukacji Medialnej „KinoSzkoła”, w którym obecnie uczestniczy prawie 300 tysięcy uczniów w ponad 70 miastach na terenie całej Polski. Corocznie program „KinoSzkoła” jest rekomendowany przez Centralny Gabinet Edukacji Filmowej w Łodzi, a zgodność z podstawą programową i jakość zawartości merytorycznej gwarantowane są przez Certyfikat Filmoteki Narodowej Instytutu Audiowizualnego. W 2014 roku za program KinoSzkoła otrzymała nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii edukacja młodego widza, a w 2016 roku Honorowy Złoty Bilet (przyznawany przez Stowarzyszenie Kina Polskie) za wybitne zasługi w upowszechnianiu kultury filmowej w Polsce. Od maja 2019 roku jest wokalistką zespołu rockowego TKF The Kapela Forumowa – zrzeszającego kiniarzy i osoby pracujące w branży filmowej.
Iwona Wylęgała – etnolożka oraz animatorka kultury, stypendystka MKiDN z 2016 r. Bada, dokumentuje i popularyzuje tradycyjny śpiew ludowy ze Śląska Opolskiego. Od 2009 r. prowadzi liczne warsztaty wokalne dla dzieci i dorosłych oraz Zespół Śpiewu Tradycyjnego "Niezłe Ziółka", który w 2018 r. reprezentował woj. opolskie na OFKiSL w Kazimierzu Dolnym i otrzymał tam wyróżnienie. Rok wcześniej, jako solistka została laureatką tego festiwalu. Natomiast w 2018 r. na IV Turnieju Muzyków Prawdziwych zdobyła wyróżnienie specjalne. Nagrania z zaśpiewanymi przez nią pieśniami stanowią oprawę muzyczną wystawy stałej w Muzeum Ziemi Prudnickiej. W swoich działaniach animatorskich dąży budowania aktywności napotkanych w terenie śpiewaków i zachęca ich do prezentowania repertuaru przy okazji koncertów, prelekcji, występów na festiwalach itp. W tym celu wystąpiła z inicjatywą spotkań śpiewaczych dla śpiewaków, które obecnie współorganizowane są cyklicznie przez społeczności lokalne, w których śpiewacy żyją. We współpracy z opolskimi instytucjami kultury i edukacji oraz organizacjami pozarządowymi zrealizowała dofinansowane przez MKiDN przedsięwzięcia podejmujące temat tradycyjnych pieśni ludowych z woj. opolskiego. 2014 r. był to "Śpiewki i piosenki. Pieśni ludowe w tradycji i inspiracji.”, w 2016 r. projekt stypendialny "Pieśni Bezscenne" a 2018 r. “Etnoliptus Silesiensis”w ramach programu “Eduko”. W przedsięwzięciu dotowanym przez IMiT w ramach programu „Muzyczne Białe Plamy”(2017/2018) zarejestrowała w terenie ponad 200 pieśni. Rok 2019 to nagranie 12 pieśni ze zbioru Juliusa Rogera w projekcie Wikimedii Polska, dla zilustrowania śpiewu w lokalnym śląskim stylu.
Barbara Przerwa – Z wykształcenia jest pedagogiem kulturalno-oświatowym o specjalizacji tanecznej. Od 1995 roku pracuje w Muzeum Narodowym we Wrocławiu ( na stanowisku kustosza) w Dziale Oświatowym jako edukator muzealny. W 2014 ukończyła studia podyplomowe muzealnicze. Od wielu lat praktykuje taniec intuicyjny, pogłębiając swoje doświadczenia na wielu kursach i warsztatach. W pracy zawodowej łączy dwie swoje wielkie pasje – taniec i sztukę. Występowała, tańcząc do dzieł sztuki, w przedstawieniach TEATRU CZTERECH przy Pawilonie Czterech Kopuł – Muzeum Sztuki Współczesnej, w ramach finisaży do wystaw „Moc natury. Henry Moore w Polsce” oraz „Grupa Krakowska. 1932-1937”. Jest pomysłodawczynią i realizatorką autorskich cykli dla dorosłych Plastyka tańca, Co mnie porusza w sztuce współczesnej, oraz warsztatów plastyczno-ruchowych dla dzieci Muzealne kocie ścieżki, Zmysły i zamysły, Muzealne poruszenie, Dzieci to żywioł – pytanie tylko który? W 2019 roku przeprowadziła szkolenie pt. „Muzealne poruszenie, czyli o emocjach i ruchu w galerii sztuki.” w ramach projektu „#muzealniaki. Szkolenie dla kadr instytucji kultury”, które było skierowane są do pracowników: muzeów, bibliotek, domów kultury i innych instytucji kultury. Szkolenie było organizowane przez Muzeum Pana Tadeusza Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Katarzyna Midura – dyrektorka Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Gorzowie Śląskim, z wykształcenia magister nauk ekonomicznych z zamiłowania animator. Od 10 lat związana z pracą na rzecz samorządu. Realizatorka wielu projektów finansowanych ze źródeł regionalnych, ministerialnych oraz unijnych. Uczestniczka Szkoły Liderów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Osoba, która łączy doświadczenie, wiedzę z zakresu szeroko rozumianej kultury oraz empatię i zrozumienie dla potrzeb lokalnego środowiska.
Agnieszka Hurnik – nauczyciel języka polskiego, Dyrektor Muzeum Regionalnego w Dobrodzieniu znajdującego się w strukturach Dobrodzieńskiego Ośrodka Kultury i Sportu, członek Międzygminnego Towarzystwa Regionalnego Dobrodzień – Zębowice. Prowadzi lekcje muzealne i zwiedzanie miasta w niecodzienny sposób. Inicjuje różne akcje i projekty związane z dziedzictwem kulturowym swojej miejscowości i gminy. Bierze udział w wielu szkoleniach i programach NCK. Zaangażowana w akcje wydawnicze i popularyzatorskie dotyczące wiedzy o swojej miejscowości – realizuje projekty związane z tematem dziedzictwa.
Dr Grzegorz D. Stunża - adiunkt w Pracowni Edukacji Medialnej w Instytucie Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej i wiceprzewodniczący Gdańskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie edukacji i animacji kultury (2014, 2017) na projekty z pogranicza edukacji kulturalnej i technologiczno-medialnej. W ramach stypendiów przygotował publikacje dla nauczycieli na temat korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych. Współtwórca pierwszej stałej oferty edukacyjnej Muzeum Emigracji w Gdyni. Kilkakrotnie członek komitetów sterujących w programach edukacja kulturalna i edukacja medialna MKiDN. Obecnie prowadzi w Uniwersytecie Gdańskim projekt dydaktyczny “Digital Education Lab UG - cyfrowe kompetencje przyszłości”). Współpracował z Instytutem Kultury Miejskiej, Fundacją Nowoczesna Polska, Centrum Cyfrowym. Współtworzył “Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych”. Był konsultantem przy tworzeniu materiałów do serwisu edukacyjnego edukacjamedialna.edu.pl Prowadził szkolenia nauczycieli dla Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku. Wspólnie z żoną zorganizował w Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku cykl szkoleń dla rodziców na temat domowej edukacji medialnej (2019).
Szkolenia w 2019
Procesy, które zachodzą w umyśle mają niebagatelny wpływ na życie każdego człowieka. Dlatego podczas zajęć skupimy się na odkrywaniu potencjału i wprowadzaniu zmian dzięki umysłowi.
Zakres zajęć: procesy poznawcze, stan skupienia i koncentracji, stan relaksu.
Termin:
- 18.09.2019 r. godz. 8.30 (czas trwania: 3h)
Miejsce:
- sala odczytowa Muzeum Śląska Opolskiego (wejście do Muzeum od strony schodów do kościoła)
Cele:
- uzyskanie balansu w życiu zawodowym i prywatnym,
- indywidualny relaks dla uaktywnienia pełnego potencjału,
- poznanie źródeł zachowań i ich transformacji - techniki uaktywniające pełnię własnego potencjału.
Korzyści dla uczestnika:
- umiejętność dostrzegania najpotrzebniejszych aspektów życia,
- poznanie sposobów stosowania ułatwień w życiu,
- zdobycie wiedzy na temat świadomego wykorzystywania procesów poznawczych do kształtowania swojej osobowości,
- poznanie technik pozyskiwania uważności i koncentracji,
- doświadczenie stanu relaksacji.
Warsztat, który definiuje współpracę z otoczeniem i ustanawia rolę, jaką pełnimy w społeczeństwie, a także sposób wzajemnego postrzegania. To także spotkanie poświęcone zaspokojeniu potrzeby akceptacji, definiowania siebie za pomocą wysyłanych komunikatów oraz wyznaczania granic za pomocą ukształtowanej postawy asertywnej.
Zakres zajęć: role, proces komunikowania, zasoby.
Termin:
- 23.09.2019 r. godz. 8.30 (czas trwania: 3h)
Miejsce:
- sala odczytowa Muzeum Śląska Opolskiego (wejście do Muzeum od strony schodów do kościoła)
Cele:
- świadomość ról pełnionych w życiu zawodowym i osobistym,
- efektywna komunikacja,
- narzędzie poznania siebie – proces komunikowania,
- świadomość zasobów dla wzbogacenia kompetencji społecznych.
Korzyści dla uczestnika:
- poznanie definicji roli życiowej i grupowej,
- pozyskanie wiedzy w jaki sposób określać swoje stanowisko
- by zachować rolę, którą pełnimy,
- zdobycie umiejętności jak przekazać informację, aby była ona zgodna z intencją i jednocześnie właściwie zrozumiana przez odbiorcę,
- dokonanie autoanalizy:
- jak dotychczas wykorzystywał dialog,
- czy zwracał uwagę jak z niego korzysta – zarówno, jako adresat, jak i nadawca,
- uaktywnienie procesu komunikowania w zgodzie z samym sobą,
- pozyskanie i pogłębienie zasobów wewnętrznych.
Wszystko, co dzieje się w naszym życiu jest przyczynkiem do kolejnych zdarzeń. Nie ma sytuacji, z której nie wyniesiemy określonej wartości. Każda wykonana czynność, każda spotkana osoba czy też każde usłyszane zdanie może być inspiracją do dalszego rozwoju.
Zakres zajęć: nauczanie/uczenie się, nawyki, wyobraźnia.
Termin:
- 08.10.2019 r. godz. 8.30 (czas trwania: 3h)
Miejsce:
- sala odczytowa Muzeum Śląska Opolskiego (wejście do Muzeum od strony schodów do kościoła)
Cele:
- poznanie metod rozwijania indywidualnej kreatywności,
- rozwijanie kompetencji i przejmowanie odpowiedzialności za własny rozwój,
- poznanie technik twórczego myślenia i korzystania z wyobraźni.
Korzyści dla uczestnika:
- poznanie nowej odsłony nauczania i uczenia się,
- dokonanie analizy przyswajalności wiedzy na różnych etapach życia,
- sprawdzenie, jak emocje wpływają na proces uczenia się,
- pozyskanie wiedzy, która pomoże ustalić z jakich nawyków korzysta w różnych obszarach życia,
- zdobycie informacji o źródłach powstawania nawyków oraz umiejętność ich zmiany,
- nauczenie się wprowadzania w życie nowych rozwiązań,
- poznanie czynników kształtujących wyobraźnię, jej funkcję i możliwości kreatywnego wykorzystania.
W obliczu świadomych działań możesz skutecznie podejmować życiowe zadania, z powodzeniem je realizować, dodatkowo zasilając je swoją pasją. Taka konfiguracja życia nadaje mu sens i pozwala osiągać stan człowieka spełnionego.
Zakres zajęć: motywacja, kreatywność, pasja.
Termin:
- 23.10.2019 r. godz. 8.30 (czas trwania: 3h)
Miejsce:
- sala odczytowa Muzeum Śląska Opolskiego (wejście do Muzeum od strony schodów do kościoła)
Cele:
- poznanie technik twórczego myślenia i rozwiązywania problemów,
- rozwój kreatywności i elastyczności myślenia,
- poznanie pasji i określenie wartości jaką dają człowiekowi,
- zrozumienie twórczości i jej przełożenie na samorealizację.
Korzyści dla uczestnika:
- umiejętność określenia swoich własnych motywatorów,
- poznanie roli bezczynności, niecierpliwości i zniechęcenia w procesie motywacji,
- zdobędzie umiejętności motywowania siebie i osób z najbliższego otoczenia,
- pobudzenie własnej kreatywności oraz dziecięcej ciekawości na nowe rozwiązania,
- zdobycie wiedzy na temat tego co wpływa na rozwój kreatywności, a co ją ogranicza,
- umiejętność dostrzegania możliwości,
- zbadanie swojego poziomu kreatywności,
- odkrycie na nowo swoich pasji,
- nauczenie się komponowania pasji z obowiązkami życia codziennego.
Z wykształcenia prawnik, z zamiłowania psycholog, mentor, mediator, trener, wykładowca akademicki.
Przez wiele lat orzekała w sprawach cywilnych oraz pracowniczych jako Sędzia Sądu Rejonowego w Opolu. Obecnie prowadzi kancelarię adwokacką, pozostając Stałym Mediatorem Centrum Mediacyjnego przy Naczelnej Radzie Adwokackiej w Warszawie oraz Fundacji Mediatio, redaktor autorskiego programu Neo Sea. Mentor w Early Warning Europe, V-ce Prezes Rady w Polskim Klubie Nestora i Sukcesora, trener rozwoju osobistego.
W swojej działalności trenerskiej i edukacyjnej opracowała szereg autorskich szkoleń i wykładów m.in. z zakresu prawa, nowo-czesnych systemów zarządzania i komunikacji. Prelegentka wielu konferencji na temat mediacji, zarządzania konfliktem i siły dialogu.
Dotychczas zrealizowała ponad 100 szkoleń na rzecz I, II i III sektora z zakresu m.in. prawa, mediacji, mobbingu, wypalenia zawo-dowego, stresu zawodowego, komunikacji, emocji, pasji, przed-siębiorczości, rozwoju osobistego i zawodowego. Przeprowadziła ponad 500 godzin mentoringu indywidualnego.
Zajęcia odbędą się w formie interaktywnego wykładu, zakończonego krótkim warsztatem. Wykład powstał w wyniku 15 letnich doświadczeń pracy z młodzieżą w różnych programach społecznych, edukacyjnych, obserwacji praktycznej i naukowej przemian wyzwań i oczekiwań młodych ludzi oraz otaczającego ich świata. Zajęcia zostały zaproponowane, aby pokazać uczestnikom podsumowanie wniosków socjologów, psychologów, pedagogów odnośnie wyzwań, które stawia forma zajęć dla młodzieży w celu aktywizacji ich postaw i zaangażowania.
Termin:
- 20.08.2019 r. godz. 10.00 (czas trwania: 6h)
Miejsce:
- sala konferencyjna Muzeum Śląska Opolskiego (wejście od ul. św. Wojciecha)
Cele:
- zaprezentowanie uczestnikom podsumowania wniosków socjologów, psychologów, pedagogów odnośnie wyzwań, które stawia forma zajęć dla młodzieży w celu aktywizacji ich postaw i zaangażowania,
- podzielenie się doświadczeniem w zakresie osiągania celów edukacyjnych przy jednoczesnych aktywnym udziale młodych,
Metody:
- mini-wykłady,
- przegląd metod aktywnych,
- schemat komunikacji (w tym w trudnych sytuacjach): cykl D. Kolba,
- pedagogika kontraktu,
- neurodydaktyka,
- model von Thuna i informacja zwrotna,
- zaprezentowane zostaną główne zasady pracy opartej o partnerskie zasady w praktycznym wydaniu.
W oparciu o doświadczenia uczestników zaprezentowane zostaną podstawy prowadzenia badania społecznego i stosowanych narzędzi. Pokażemy przykład moderacji/metaplanu i jedną metodę aktywną. Zajęcia zostaną zakończone szkicowym planem realizacji badania lokalnego
Termin:
- 21.08.2019 r. godz. 10.00 (czas trwania: 3h)
Miejsce:
- sala konferencyjna Muzeum Śląska Opolskiego (wejście od ul. św. Wojciecha)
Cele:
- poznanie technik i narzędzi stosowanych przy realizacji badania społecznego,
- rozwinięcie kompetencji badawczych prowadzące do rezultatów.
Metody:
- działania warsztatowe,
- dyskusja,
- wymiana doświadczeń,
- prezentacja narzędzi badawczych,
- działania praktyczne (wykonanie planu badania).
Psycholog, trener II stopnia PTP, członek Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego. Prowadzi treningi interpersonalne, pracuje w samorządach, oświacie, biznesie i organizacjach pozarządowych. Ułatwia ich funkcjonowanie i wspiera rozwój poprzez facylitację spotkań i szkolenia (14000 godzin) zwiększające umiejętności komunikacji, rozumienia i wyrażania emocji, budowania lepszych relacji z ludźmi. Prowadzi także zajęcia przygotowujące trenerów do pracy metodami aktywnymi. Prowadzi jednoosobową działalność: Instytut Witelon badający i ewaluujący efekty szkoleń, programów rozwojowych, projektów społecznych. Do tej pory zrealizował około 25 projektów. Jako koordynator projektu wprowadza do Polski szwajcarskie narzędzie BrainCore Education pozwalające na dostosowanie metod edukacyjnych do indywidualnych potrzeb umysłu każdego ucznia. Obecnie pracuje w Ośrodku Ewaluacji wspierając instytucje rozwijające edukację kulturową w Polsce.
„W szkołach, poprzez szkolenia, przygotowuję młodzież i nauczycieli do realizacji celów edukacyjnych, społecznych i życiowych. Posiadam doświadczenie w prowadzeniu diagnozy organizacyjnej, ewaluacji wdrażanych zmian, klasycznych szkoleniach, jak i interwencjach, które wymagają ułożenia współpracy, komunikacji, wyznaczenia celów i opanowania emocji.” – T. Waleczko
Rejestracji na szkolenia 20 i 21 sierpnia można dokonać na adres mailowy:
szkolenia.bmk@muzeum.opole.pl
lub telefonicznie, na numer:
77 443 17 83
Przemiany pokoleniowe – jak aktywizować młodzież w dzisiejszym świecie;
wraz z kursem trenerskim
- Termin: 20 sierpnia 2019 r., godz. 10:00 - 16:00
- Miejsce: Muzeum Śląska Opolskiego, ul. św. Wojciecha 13, Opole, sala konferencyjna
- Prowadzący: Tomasz Waleczko
Zajęcia odbędą się w formie interaktywnego wykładu, zakończonego krótkim warsztatem. Wykład powstał w wyniku 15 letnich doświadczeń pracy z młodzieżą w różnych programach społecznych, edukacyjnych, obserwacji praktycznej i naukowej przemian wyzwań i oczekiwań młodych ludzi oraz otaczającego ich świata. Zajęcia zostały zaproponowane, aby pokazać uczestnikom podsumowanie wniosków socjologów, psychologów, pedagogów odnośnie wyzwań, które stawia forma zajęć dla młodzieży w celu aktywizacji ich postaw i zaangażowania.
Cele:
- zaprezentowanie uczestnikom podsumowania wniosków socjologów, psychologów, pedagogów odnośnie wyzwań, które stawia forma zajęć dla młodzieży w celu aktywizacji ich postaw i zaangażowania
- podzielenie się doświadczeniem w zakresie osiągania celów edukacyjnych przy jednoczesnych aktywnym udziale młodych
Metody:
mini-wykłady, przegląd metod aktywnych, schemat komunikacji (w tym w trudnych sytuacjach): cykl D. Kolba, pedagogikę kontraktu, neurodydaktykę, model von Thuna i informację zwrotna. Zaprezentowane zostaną główne zasady pracy opartej o partnerskie zasady w praktycznym wydaniu.
Badanie potrzeb lokalnej społeczności jako narzędzie współpracy w edukacji kulturowej
- warsztat badawczy
- Termin: 21 sierpnia 2019 r., godz. 10:00 - 13:00
- Miejsce: Muzeum Śląska Opolskiego, ul. św. Wojciecha 13, Opole, sala konferencyjna
- Prowadzący: Tomasz Waleczko
W oparciu o doświadczenia uczestników zaprezentowane zostaną podstawy prowadzenia badania społecznego i stosowanych narzędzi. Pokażemy przykład moderacji/metaplanu i jedną metodę aktywną. Zajęcia zostaną zakończone szkicowym planem realizacji badania lokalnego
Cele:
- poznanie technik i narzędzi stosowanych przy realizacji badania społecznego
- rozwinięcie kompetencji badawczych prowadzące do rezultatów
Metody:
Działania warsztatowe, dyskusja, wymiana doświadczeń, prezentacja narzędzi badawczych, działania praktyczne (wykonanie planu badania)
Prowadzący: Tomasz Waleczko
Psycholog, trener II stopnia PTP, członek Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego. Prowadzi treningi interpersonalne, pracuje w samorządach, oświacie, biznesie i organizacjach pozarządowych. Ułatwia ich funkcjonowanie i wspiera rozwój poprzez facylitację spotkań i szkolenia (14000 godzin) zwiększające umiejętności komunikacji, rozumienia i wyrażania emocji, budowania lepszych relacji z ludźmi. Prowadzi także zajęcia przygotowujące trenerów do pracy metodami aktywnymi. Prowadzi jednoosobową działalność: Instytut Witelon badający i ewaluujący efekty szkoleń, programów rozwojowych, projektów społecznych. Do tej pory zrealizował około 25 projektów. Jako koordynator projektu wprowadza do Polski szwajcarskie narzędzie BrainCore Education pozwalające na dostosowanie metod edukacyjnych do indywidualnych potrzeb umysłu każdego ucznia. Obecnie pracuje w Ośrodku Ewaluacji wspierając instytucje rozwijające edukację kulturową w Polsce.
„W szkołach, poprzez szkolenia, przygotowuję młodzież i nauczycieli do realizacji celów edukacyjnych, społecznych i życiowych. Posiadam doświadczenie w prowadzeniu diagnozy organizacyjnej, ewaluacji wdrażanych zmian, klasycznych szkoleniach, jak i interwencjach, które wymagają ułożenia współpracy, komunikacji, wyznaczenia celów i opanowania emocji.” – T. Waleczko
Talenty w kulturze i edukacji - jak odkrywać i rozwijać potencjał?
- Termin: 17 października 2018 r., godz. 10:00 - 13:00
- Miejsce: