Trwa ładowanie strony

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Mapa strony

Samorząd województwa opolskiego

Szkolenia 2019-2021

Szanowni Państwo, ruszamy z ofertą bezpłatnych szkoleń dla animatorów, edukatorów w województwie opolskim.

Formularz rejestracyjny na szkolenia dostępny jest na stronie:

www.szkolenia.eduko.opole.pl

AKTUALNIE PROWADZIMY NABÓR NA SZKOLENIE:

„Obcowanie z dziełem sztuki – taniec intuicyjny jako medium wyrażania doznań estetycznych i emocji”

 


Obcowanie z dziełem sztuki – taniec intuicyjny jako medium wyrażania doznań estetycznych i emocji

Ruch jest naszym pierwszym i bardzo pierwotnym sposobem wyrażania siebie, swoich emocji i komunikowania się ze światem. Każdy człowiek potrafi przekazać swoje odczucia za pomocą gestu, ruchu, tańca. W trakcie spotkania zostanie zaprezentowana idea tańca intuicyjnego inspirowanego dziełem sztuki, jego formą, tematem i warstwą symboliczną.

Szkolenie składa się z dwóch części:

  • w pierwszej części (90 minut) zostaną omówione możliwości wykorzystania tańca, ruchu w pracy animatora kultury. Prelegentka podzieli się swoimi doświadczeniami z prowadzenia działań ruchowych w ramach autorskich projektów dla dorosłych Plastyka tańca, Co mnie porusza w sztuce współczesnej, oraz dla dzieci Muzealne poruszenie, Dzieci to żywioł – pytanie tylko który?
  • w drugiej części (90 minut) uczestnicy szkolenia doświadczą omówionych wcześniej działań w praktyce jako uczestnicy warsztatów tańca intuicyjnego pt. „Dotyk koloru”. Warsztaty zostaną przeprowadzone w oparciu o wystawę „Aleksandra Jachtoma – malarstwo ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu” prezentowaną w Galerii Muzeum Śląska Opolskiego.

Zapraszamy wszystkich bez względu na doświadczenie taneczne i ruchowe.

Termin: 29 lipca 2020 r., godz. 10:00 - 13:00

Miejsce: Galeria Muzeum Śląska Opolskiego, ul. Ozimska 10

Prowadzący: Barbara Przerwa

Cele:

  • Zapoznanie się z podstawową wiedzą na temat praktycznego wykorzystania tańca intuicyjnego, ruchu autentycznego oraz technik pracy ze świadomością ciała w pracy animatora kultury różnych specjalizacji.
  • Rozbudzanie wrażliwości na dzieła sztuki i, co najważniejsze, poszerzenie sposobów percepcji sztuki o doznania obserwowane w ciele i ich wyrażanie.
  • Zwrócenie uwagi na niezwykły potencjał tańca intuicyjnego w pracy z dziećmi i dorosłymi.
  • Aktywizacja uczestników spotkania, poprzez udział w warsztatach praktycznych do wykorzystywania tańca intuicyjnego w pracy własnej.

Efekty:

  • Uczestnikom zostaną przekazane praktyczne rady dotyczące wykorzystania tańca intuicyjnego w pracy animatora kultury.
  • Uczestnicy wzbogacą swoje doświadczenia zawodowe o nowy aspekt interpretacji dzieła sztuki poprzez taniec intuicyjny.
  • Osobisty udział w warsztatach może przełamać bariery, dodać odwagi, ośmielić uczestników i zachęcić ich do samodzielnego praktykowania tańca intuicyjnego.

Dziedzictwo kulturowe regionu w działaniach edukacyjno – kulturowych. Jak zachwycić mieszkańców własną miejscowością, a  nie zanudzić

Szkolenie będzie prowadzone metodą warsztatową! Dowiadujemy się, rozmawiamy i działamy! Szkolenie będzie się składało z dwóch części.
Pierwsza będzie dotyczyła dziedzictwa kulturowego, jego znaczenia dl poznania własnej tożsamości oraz tego dlaczego to takie ważne. Jak szukać własnego dziedzictwa? Po co?
Druga  - jak wykorzystywać go w edukacji kulturowej. Jakimi metodami pracować. Jak zachęcać dzieci i młodzież do współtworzenia obecnie kultury i współuczestnictwa na bazie własnego dziedzictwa.
W ramach szkolenia wizyta w Muzeum Regionalnym w Dobrodzieniu.

Termin: WKRÓTCE

Miejsce: Dobrodzieński Ośrodek Kultury i Sportu, plac Wolności 24, 46-380 Dobrodzień

Prowadzący: Agnieszka Hurnik

Cele: Pokazanie jak ważne jest dziedzictwo kulturowe własnego regionu i jak można go wykorzystywać w ciekawy sposób bez nudy i narzekania „znowu historia…” po to by nasze dzieci i  młodzież byli świadomi miejsc w których mieszkają. By w konsekwencji chcieli te miejsca współtworzyć i dbać o własną tożsamość.

Efekty: Nabycie umiejętności szukania i nazywania własnego dziedzictwa kulturowego. Poznanie metod pracy z wykorzystaniem dziedzictwa – ciekawe, niestandardowe, wspólnie tworzone. Poznanie źródeł wiedzy, konkursów grantowych (źródła finansowania), publikacji na ten temat – słowem dziedzictwo w szerokim ujęciu.
 

Rola filmu w edukacji społeczno-kulturowej


Szkolenie prowadzone w formie warsztatowej, adresowane do animatorów i nauczycieli, którzy chcą poszerzyć swoją praktykę dydaktyczno-wychowawczą, wykorzystując dzieło filmowe jako pełnowartościowe narzędzie edukacyjne.

Termin: JESIEŃ 2020

Miejsce: Centrum Aktywności Lokalnej, ul. Pułaskiego 3, 46-200 Kluczbork

Prowadzący: dr Joanna Zabłocka-Skorek

Cele: Umieszczenie dzieła filmowego jako pełnowartościowego narzędzia realizującego cele edukacyjne zapisane w podstawie programowej, możliwego do wykorzystania podczas każdych zajęć lekcyjnych, w tym głównie podczas godziny wychowawczej i zajęć animacyjno-społecznych (wspierających komunikację społeczną, budujących empatię, kształtujących system aksjonormatywny, rozwijających kompetencje społeczne i kulturowe).
Zdobycie przez animatorów i nauczycieli kompetencji kluczowych z obszaru włączania nowych technologii (w tym dzieła filmowego) w praktykę zawodową.

Efekty: uatrakcyjnienie procesu dydaktyczno-wychowawczego dzięki włączeniu dzieła filmowego do pracy z dziećmi, poznanie strategii odpowiedniego doboru tekstów filmowych na zajęcia z dziećmi i młodzieżą, poznanie zestawu filmów (krótkometrażowych i pełnometrażowych), które można wykorzystać do pracy z uczniami, otrzymanie narzędzi i poznanie nowych metod pracy z dziećmi i młodzieżą, uzyskanie możliwości połączenia nauki z rozrywką w praktyce dydaktycznej.

Biblioteka animatorem kultury i czytelnictwa

Prezentacja z komentarzem dotycząca programów do planowania, tworzenia dokumentów usprawniających pracę na odległość, planowania działań, czatowania, udostępniania i dzielenia dokumentów, w tym obrazów i prezentacji. Dodatkowo zostaną pokazane programy ułatwiające tworzenie treści promocyjnych oraz reklam internetowych, także te ułatwiające optymalizację strony internetowej organizacji, tak aby była interesująca dla odbiorców.

Termin: 10.09.2020 r., godz. 10.00 (czas trwania: 4h)

Miejsce: Miejsko - Gminny Ośrodek Kultury, Rynek 4, 46-310 Gorzów Śląski

Prowadzący: Katarzyna Midura

Cele: Zaprezentowanie Biblioteki XXI wieku jako przykładu kreatywnych form animacji w oparciu o książkę tradycyjną, ebooka i kody QR.

Efekty: Poznanie metod animacji mających wpływ na wzrost czytelnictwa, uczestnictwo w multimedialnym spotkaniu autorskim, w którym pokazane zostanie jak nowoczesne technologie połączone zostały z książką tradycyjną, możliwość własnoręcznego zaprojektowania spersonalizowanej podręcznej biblioteczki, poznanie przykładów realizacji projektów wpływających na poprawę funkcjonalności biblioteki jako miejsca spotkań mieszkańców.

 

Cyfrowe kompetencje animatora

Skuteczne i szybkie działanie wymaga konsekwentnej realizacji założonych, spójnych dla siebie planów. Bez tego, w dzisiejszym świecie trudno przebić się z nawet najciekawszą informacją do szerszego grona odbiorców. Jednocześnie dzięki dostępnym dla każdego technologiom możliwości komunikacyjne stały się niemal nieograniczone: nie ogranicza nas miejsce i czas, w którym jesteśmy, ani miejsce i czas, w którym nasze informacje są odbierane. Nie musimy mieć wielkich pieniędzy, ani umiejętności, ale musimy mieć plan i pomysł. Na szkoleniu uczestnicy dowiedzą się, dlaczego warto działać planowo i systematycznie. Jak sobie pomóc przy ograniczonych siłach, środkach i czasie. Jak budować wokół siebie społeczność, która będzie odbiorcą i mentorem kolejnych działań.

Termin: 19.10.2020 r., godz. 16.00 (czas trwania: 3h)

Miejsce: sala odczytowa Muzeum Śląska Opolskiego (wejście do Muzeum od strony schodów do kościoła)

Prowadzący: Maya Mirosława Tomanik

Cele: Przybliżenie animatorom kultury, podstawowej wiedzy i umiejętności, o tym jak sobie radzić w świecie on-line, tak aby ich wspierał, a nie przytłaczał.

Efekty: Wiedza na temat: Jak znaleźć uczestników i odbiorców działań w internecie? Kanały komunikacji – po co, jak i gdzie ją prowadzić (media społecznościowe, portale, strony www)? Z jakich narzędzi korzystać, żeby ułatwić sobie działania (rekrutacja, promocja, informowanie o działaniach, portfolio – dokumentacja)? Bezpieczeństwo w sieci – jak się nie dać nabrać? Umiejętność stworzenia prostego planu komunikacji dla swojej organizacji, możliwego do realizacji.


Szkolenia zrealizowanie w 2020 r.:

 

Zapraszamy serdecznie do obejrzenia webinarium pt.

List w butelce, czyli jak słyszeć wołanie o pomoc?

przygotowany przez Agnieszkę Wojciechowską-Sej.

 

Jak sobie ułatwić zarządzanie projektem? Bezpłatne narzędzia Google w pracy animatora kultury

 

Prezentacja z komentarzem dotycząca programów do planowania, tworzenia dokumentów usprawniających pracę na odległość, planowania działań, czatowania, udostępniania i dzielenia dokumentów, w tym obrazów i prezentacji. Dodatkowo zostaną pokazane programy ułatwiające tworzenie treści promocyjnych oraz reklam internetowych, także te ułatwiające optymalizację strony internetowej organizacji, tak aby była interesująca dla odbiorców.

Termin: 15 kwietnia 2020 r., godz. 17:00-20:00

Miejsce: ON-LINE

Prowadzący: Maya Mirosława Tomanik

Cele: Pokazanie darmowych narzędzi udostępnionych przez Google, które są przydatne w pracy działaczy kulturalnych i animatorów.

Efekty: Po szkoleniu uczestnik będzie wiedział jakie narzędzia Google są do dyspozycji i mogą być wykorzystane w codziennej pracy swojej organizacji. Będzie wiedział również do jakich celów można je wykorzystać, jak to zrobić i gdzie szukać pogłębionych informacji.

 

Dom kultury on-line w czasie epidemii

 

Szkolenie poświęcone będzie działalności instytucji kultury w czasach kiedy bezpośredni dostęp do niej jest niemożliwy w wyniku trwającej epidemii.  Podczas spotkania poruszone zostaną kwestie radzenia sobie z daną sytuacją, wykorzystując narzędzia multimedialne w przełamaniu pasywności kulturalnej.

Termin: 17 kwietnia 2020 r., godz. 13:00-16:00

Miejsce: ON-LINE

Prowadzący: Piotr Szafrański, Anna Stawiarska

Cele: Ukazanie działań instytucji kultury w czasie kiedy bezpośredni dostęp  do niej jest ograniczony. Aktywizacja odbiorcy, poprzez dobór treści, jej zróżnicowanie w oparciu o potencjał  wielokulturowości regionu i kraju.

Efekty: Uczestnicy w oparciu o przykłady konkretnych działań, dowiedzą się w jaki sposób w sytuacjach specyficznych podtrzymywać aktywnie działania instytucji kultury. Dowiedzą się także na czym polega metoda kulturowej współpracy i dlaczego jest istotna  w funkcjonowaniu instytucji kultury. Przekonają się także, że pokonywanie przeszkód i rozwiązywanie problemów  pozwala na łamanie stereotypów  w postrzeganiu działalności kulturalnej jednocześnie dążąc do wypracowania metod komunikowania się i efektywnej współpracy.  Oprócz tego uczestnicy zdobędą wiedzę jak budować relację wymiany w oparciu o zasoby własne i zewnętrzne.

 

Komunikacja międzypokoleniowa w epoce cyfrowej. Przełamywanie barier i przyciąganie uwagi

 

Szkolenie będzie poświęcone rozpoznaniu potrzeb, oczekiwań, problemów i praktyk medialno-komunikacyjnych różnych pokoleń. Z wykorzystaniem cyfrowych (i nie tylko) narzędzi przygotujemy listę najczęstszych trudności i barier komunikowania pomiędzy przedstawicielami różnych generacji, przyzwyczajonych do korzystania z różnorodnych narzędzi pozwalających na kontakt z innym człowiekiem. Chociaż rodzice i dzieci funkcjonują w świecie rozszerzonym cyfrowo, pomimo wykorzystywania internetu przez szkoły i instytucje kultury, używamy odmiennych kodów i narzędzi oraz mamy częsty problem z kontaktowaniem się z młodymi osobami. Podczas spotkania spróbujemy wykorzystać tworzenie (cyfrowych) opowieści do zainicjowania zmiany w tym zakresie.

Termin: 20 kwietnia 2020 r., godz. 10:00-13:00

Miejsce: ON-LINE

Prowadzący: dr Grzegorz D. Stunża

Cele: Charakterystyka praktyk medialnych i potrzeb komunikowania różnych pokoleń; podnoszenie kompetencji medialnych przez tworzenie opowieści cyfrowych z wykorzystaniem podręcznych urządzeń komunikowania;  przygotowanie zestawu wskazówek dla osób i instytucji zainteresowanych wykorzystywaniem narzędzi cyfrowych do komunikowania z młodymi osobami i przyciągania ich uwagi.

Efekty: Wiedza o korzystaniu z mediów przez przedstawicieli różnych generacji, rozwinięcie umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie komunikowania z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, zapoznanie z różnorodnymi narzędziami, zespołowa praca z wykorzystaniem narzędzi medialnych.

 

Cyfrowy animator – jak smartfon pomaga stworzyć i przeprowadzić ciekawe akcje kulturalno–artystyczne?

 

 

Ze smartfonem obcujemy każdego dnia, kilkanaście godzin miesięcznie. Smartfony to rozbudowane, często zaawansowane narzędzia, dzięki którym możemy tworzyć treści oraz dzielić się nimi z szeroką publicznością. Funkcje robienia zdjęć, filmów, animacji i slajdów, możliwość nagrywania głosu, tworzenia opisów oraz łączenia i edytowania ich za pomocą aplikacji, pozwala na bardzo szerokie zastosowanie. Aby przyciągnąć uczestników do projektów animacyjnych zmuszeni jesteśmy tworzyć atrakcyjne, rozwijające projekty, które przynoszą naszych uczestnikom wymierne korzyści. Smartfon jako narzędzie, które każdy dziś ma w kieszeni jest świetnym do tego narzędziem. Wartością dodaną wykorzystywania w działalności smartfonów jest mobilność, szybka komunikacja, możliwość angażowania społeczności, także po projekcie przeważnie bez kosztowo. Niebagatelne jest także uczenie traktowania nowoczesnych urządzeń jako narzędzi, za pomocą których można kreować świat wokół siebie.

Termin: 24 czerwca 2020 r., godz. 16.00 - 19.00

Miejsce: ON-LINE

Prowadzący: Maya Mirosława Tomanik

Cele: Pokazanie narzędzi i funkcji standardowego smartfona, dzięki którym można zbudować ciekawy program kulturalno–artystyczny. Inspiracja do działań, w których uczestnicy pracują na smartfonach.

Efekty: Po szkoleniu uczestnik będzie wiedział, w jaki sposób można wykorzystać smartfona w projektach kulturalno–artystycznych, jak zachęcić uczestników do podjęcia aktywności, która będzie ciekawa i angażująca dla uczestników.

 

Pieśni ludowe między skansenem a smartfonem

Szkolenie składa się z dwóch części. Pierwszą stanowi 2-godzinny warsztat tradycyjnego śpiewu ludowego, podczas którego uczestnicy będą nie tylko poznawać śląskie pieśni z naszego regionu, ale również podstawowe reguły tradycyjnego wykonawstwa i wpisanej w tradycję improwizacji. Natomiast w drugiej części  porozmawiamy o możliwościach wykorzystania muzyki ludowej w działaniach z obszaru edukacji i animacji, posiłkując się przykładami ciekawych realizowanych projektów w Polsce. Spotkanie przeznaczone jest dla poszukujących inspiracji osób, interesujących się muzyką ludową i chcących ją wykorzystywać w działaniach artystycznych i animacyjnych w nieszablonowy sposób. Zapraszamy wszystkich bez względu na doświadczenie wokalne.

Termin: 29 czerwca 2020, godz. 11.00-14.00

Miejsce: Muzeum Śląska Opolskiego, ul. Mały Rynek, wejście przy schodach do kościoła na Górce - zapisy poprzez formularz pod adresem http://szkolenia.eduko.opole.pl/

Prowadzący: Iwona Wylęgała

Cele: Celem szkolenia jest zapoznanie się z podstawową wiedzą dotyczącą tradycyjnej wokalnej muzyki ludowej. Aby uzmysłowić jej specyfikę, odmienną od muzyki wszechobecnej w mediach, proponuje się spojrzenie na nią niejako "od środka", czyli podczas praktykowania wspólnego śpiewu. Chodzi o zwrócenie uwagi na potencjał śpiewu tradycyjnego bez patrzenia na niego tylko przez pryzmat występów i konkursów. 

Efekty: Uczestnicy zostaną zaopatrzeni w podstawowe pojęcia dotyczące tradycyjnych pieśni ludowych oraz śpiewu. Będą wiedzieli, gdzie szukać materiałów źródłowych do wykorzystania w swoich działaniach, a także jak "ożywić" pieśń z zapisu śpiewnikowego. Będą umieli odróżnić muzykę tradycyjną od stylizowanej i dowiedzą się dlaczego to takie istotne. Otrzymają wskazówki, jak postępować, kiedy problemem jest brak repertuaru i...  wiary w swój głos.
 

 

INFORMACJA O PROWADZĄCYCH:

 

Maya Mirosława Tomanik – animator kultury, kulturoznawca, marketingowiec, koordynator projektów i trener kompetencji miękkich z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem. Od 2019 r. Mobilny Doradca Sektora 3.0 Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności wspierającym organizacje pozarządowe w korzystaniu z możliwości jakie dają nam nowe technologie. Od lat działa lokalnie współpracując z organizacjami i edukatorami z Opolszczyzny – dlatego doskonale zna nasze środowisko – jego potencjał i bolączki. Projekty, które realizuje są zawsze dynamiczne, angażujące i nowatorskie. Oparte o potencjał grupy wspierają budowanie długotrwałych relacji, dlatego z uczestnikami swoich działań ma stały kontakt, przez wiele miesięcy po projektach. Zbiera nagrywane historie najstarszych mieszkańców naszego regionu, tworzy teatr ze społecznością lokalną, realizuje gry terenowe, promuje rzemiosło i produkty regionalne, a wszystko to z wykorzystaniem nowoczesnych metod pracy, dzięki którym uczestnicy podczas szkoleń dobrze się bawią. Konkretna wiedza od postaw i praktyczne umiejętności dostępne dla każdego gwarantowane.

 

 

Anna Stawiarska –  z wykształcenia nauczyciel, logopeda, pedagog, socjoterapeuta. Trener kompetencji postaw- innowacyjności, kreatywności i pracy zespołowej, oraz Edukator Edukacji Jutra.  Dodatkowo instruktor w Gminnym Ośrodku Kultury w Dobrzeniu Wielkim, strateg-wizjoner w tworzeniu oferty kulturalnej instytucji. Koordynator projektów z obszaru edukacji i kultury. Osoba dostrzegająca potencjał ludzi i miejsca, społecznik i niepoprawna optymistka. 
Piotr Szafrański - od dziesięciu lat zarządza Instytucją Kultury. Z wykształcenia magister pedagogiki resocjalizacyjnej, ukończył zarządzanie pomocą społeczną. Od wielu lat interesuje się tradycjami i zwyczajami  związanymi z ziemią Górnego Śląska. Laureat nagrody specjalnej Marszałka Województwa Opolskiego - Człowiek Kultury 2019, oraz nagrody Powiatu Opolskiego - Opolskiej Magnolii dla Animatora Kultury 2019. Realizował między innymi takie programy jak: Dom Kultury +Inicjatywy Lokalne 2017, Zaproś Nas Do Siebie oraz Zaproś – Masters. Uczestnik Szkoły Liderów Polsko Amerykańskiej Fundacji Wolności.

 

dr Joanna Zabłocka-Skorek – filmoznawczyni, edukatorka, certyfikowana trenerka PISF i CEO w zakresie edukacji filmowej, dyrektor Interdyscyplinarnego Programu Edukacji Medialnej i Społecznej „KinoSzkoła”, Prezes Fundacji „KinoSzkoła”, autorka licznych wystąpień i publikacji z zakresu edukacji medialnej, w tym dysertacji doktorskiej pt. „Aksjologiczne aspekty edukacji audiowizualnej w kontekście dominujących praktyk odbiorczych uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych”. Od 2001 roku zajmuje się edukacją filmowo-medialną dzieci i dorosłych – początkowo prowadziła zajęcia w kinach na Śląsku, a od 2006 roku tworzyła repertuar i koordynowała pięcioma edycjami Multimedialnego Programu Edukacyjnego realizowanego przez Apollo Film w miastach województwa małopolskiego. W 2011 roku stworzyła Ogólnopolski Interdyscyplinarny Projekt Edukacji Medialnej „KinoSzkoła”, w którym obecnie uczestniczy prawie 300 tysięcy uczniów w ponad 70 miastach na terenie całej Polski. Corocznie program „KinoSzkoła” jest rekomendowany przez Centralny Gabinet Edukacji Filmowej w Łodzi, a zgodność z podstawą programową i jakość zawartości merytorycznej gwarantowane są przez Certyfikat Filmoteki Narodowej Instytutu Audiowizualnego. W 2014 roku za program KinoSzkoła otrzymała nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii edukacja młodego widza, a w 2016 roku Honorowy Złoty Bilet (przyznawany przez Stowarzyszenie Kina Polskie) za wybitne zasługi w upowszechnianiu kultury filmowej w Polsce. Od maja 2019 roku jest wokalistką zespołu rockowego TKF The Kapela Forumowa – zrzeszającego kiniarzy i osoby pracujące w branży filmowej.

Iwona Wylęgała – etnolożka oraz animatorka kultury, stypendystka MKiDN z 2016 r. Bada, dokumentuje i popularyzuje tradycyjny śpiew ludowy ze Śląska Opolskiego. Od 2009 r. prowadzi liczne warsztaty wokalne dla dzieci i dorosłych oraz Zespół Śpiewu Tradycyjnego "Niezłe Ziółka", który w 2018 r. reprezentował woj. opolskie na OFKiSL w Kazimierzu Dolnym i otrzymał tam wyróżnienie. Rok wcześniej, jako solistka została laureatką tego festiwalu. Natomiast w 2018 r. na IV Turnieju Muzyków Prawdziwych zdobyła wyróżnienie specjalne. Nagrania z zaśpiewanymi przez nią pieśniami stanowią oprawę muzyczną wystawy stałej w Muzeum Ziemi Prudnickiej. W swoich działaniach animatorskich dąży budowania aktywności napotkanych w terenie śpiewaków i zachęca ich do prezentowania repertuaru przy okazji koncertów, prelekcji, występów na festiwalach itp. W tym celu wystąpiła z inicjatywą spotkań śpiewaczych dla śpiewaków, które obecnie współorganizowane są cyklicznie przez społeczności lokalne, w których śpiewacy żyją. We współpracy z opolskimi instytucjami kultury i edukacji oraz organizacjami pozarządowymi zrealizowała dofinansowane przez MKiDN przedsięwzięcia podejmujące temat tradycyjnych pieśni ludowych z woj. opolskiego. 2014 r. był to "Śpiewki i piosenki. Pieśni ludowe w tradycji i inspiracji.”, w 2016 r. projekt stypendialny "Pieśni Bezscenne" a 2018 r. “Etnoliptus Silesiensis”w ramach programu “Eduko”. W przedsięwzięciu dotowanym przez IMiT w ramach programu „Muzyczne Białe Plamy”(2017/2018) zarejestrowała w terenie ponad 200 pieśni. Rok 2019 to nagranie 12 pieśni ze zbioru Juliusa Rogera w projekcie Wikimedii Polska, dla zilustrowania śpiewu w lokalnym śląskim stylu.

Barbara Przerwa –  Z wykształcenia jest pedagogiem kulturalno-oświatowym o specjalizacji tanecznej. Od 1995 roku pracuje w Muzeum Narodowym we Wrocławiu ( na stanowisku kustosza) w Dziale Oświatowym jako edukator muzealny. W 2014 ukończyła studia podyplomowe muzealnicze. Od wielu lat praktykuje taniec intuicyjny, pogłębiając swoje doświadczenia na wielu kursach i warsztatach. W pracy zawodowej łączy dwie swoje wielkie pasje – taniec i sztukę. Występowała, tańcząc do dzieł sztuki, w przedstawieniach TEATRU CZTERECH przy Pawilonie Czterech Kopuł – Muzeum Sztuki Współczesnej, w ramach finisaży do wystaw „Moc natury. Henry Moore w Polsce” oraz „Grupa Krakowska. 1932-1937”. Jest pomysłodawczynią i realizatorką autorskich cykli dla dorosłych  Plastyka tańca, Co mnie porusza w sztuce współczesnej, oraz warsztatów plastyczno-ruchowych dla dzieci Muzealne kocie ścieżki, Zmysły i zamysły, Muzealne poruszenie, Dzieci to żywioł – pytanie tylko który? W 2019 roku przeprowadziła szkolenie pt. „Muzealne poruszenie, czyli o emocjach i ruchu w galerii sztuki.” w ramach projektu „#muzealniaki. Szkolenie dla kadr instytucji kultury”, które było skierowane są do pracowników: muzeów, bibliotek, domów kultury i innych instytucji kultury. Szkolenie było organizowane przez Muzeum Pana Tadeusza Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

 

Katarzyna Midura – dyrektorka Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Gorzowie Śląskim, z wykształcenia magister nauk ekonomicznych z zamiłowania animator. Od 10 lat związana z pracą na rzecz samorządu. Realizatorka wielu projektów finansowanych ze źródeł regionalnych, ministerialnych oraz unijnych. Uczestniczka Szkoły Liderów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Osoba, która łączy doświadczenie, wiedzę z zakresu szeroko rozumianej kultury oraz empatię i zrozumienie dla potrzeb lokalnego środowiska.

 

 

Agnieszka Hurnik – nauczyciel języka polskiego, Dyrektor Muzeum Regionalnego w Dobrodzieniu znajdującego się w strukturach Dobrodzieńskiego Ośrodka Kultury i Sportu, członek Międzygminnego Towarzystwa Regionalnego Dobrodzień – Zębowice. Prowadzi lekcje muzealne i zwiedzanie miasta w niecodzienny sposób. Inicjuje różne akcje i projekty związane z dziedzictwem kulturowym swojej miejscowości i gminy. Bierze udział w wielu szkoleniach i programach NCK. Zaangażowana w akcje wydawnicze i popularyzatorskie dotyczące wiedzy o swojej miejscowości – realizuje projekty związane z tematem dziedzictwa.

 

 


 

Dr Grzegorz D. Stunża - adiunkt w Pracowni Edukacji Medialnej w Instytucie Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej i wiceprzewodniczący Gdańskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie edukacji i animacji kultury (2014, 2017) na projekty z pogranicza edukacji kulturalnej i technologiczno-medialnej. W ramach stypendiów przygotował publikacje dla nauczycieli na temat korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych. Współtwórca pierwszej stałej oferty edukacyjnej Muzeum Emigracji w Gdyni. Kilkakrotnie członek komitetów sterujących w programach edukacja kulturalna i edukacja medialna MKiDN. Obecnie prowadzi w Uniwersytecie Gdańskim projekt dydaktyczny “Digital Education Lab UG - cyfrowe kompetencje przyszłości”). Współpracował z Instytutem Kultury Miejskiej, Fundacją Nowoczesna Polska, Centrum Cyfrowym. Współtworzył “Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych”. Był konsultantem przy tworzeniu materiałów do serwisu edukacyjnego edukacjamedialna.edu.pl Prowadził szkolenia nauczycieli dla Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku. Wspólnie z żoną zorganizował w Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku cykl szkoleń dla rodziców na temat domowej edukacji medialnej (2019).

 


Szkolenia w 2019

EDUKACJA JUTRA

Procesy, które zachodzą w umyśle mają niebagatelny wpływ na życie każdego człowieka. Dlatego podczas zajęć skupimy się na odkrywaniu potencjału i wprowadzaniu zmian dzięki umysłowi.
Zakres zajęć: procesy poznawcze, stan skupienia i koncentracji, stan relaksu.

Termin:

  • 18.09.2019 r. godz. 8.30 (czas trwania: 3h)

Miejsce:

  • sala odczytowa Muzeum Śląska Opolskiego (wejście do Muzeum od strony schodów do kościoła)

Cele:

  • uzyskanie balansu w życiu zawodowym i prywatnym,
  • indywidualny relaks dla uaktywnienia pełnego potencjału,
  • poznanie źródeł zachowań i ich transformacji - techniki uaktywniające pełnię własnego potencjału.

Korzyści dla uczestnika:

  • umiejętność dostrzegania najpotrzebniejszych aspektów życia,
  • poznanie sposobów stosowania ułatwień w życiu,
  • zdobycie wiedzy na temat  świadomego wykorzystywania procesów poznawczych do kształtowania swojej osobowości,
  • poznanie technik pozyskiwania uważności i koncentracji,
  • doświadczenie stanu relaksacji.

 

KOMPETENCJE SPOŁECZNE W PRAKTYCE

Warsztat, który definiuje współpracę z otoczeniem i ustanawia rolę, jaką pełnimy w społeczeństwie, a także sposób wzajemnego postrzegania. To także spotkanie poświęcone zaspokojeniu potrzeby akceptacji, definiowania siebie za pomocą wysyłanych komunikatów oraz wyznaczania granic za pomocą ukształtowanej postawy asertywnej.
Zakres zajęć: role, proces komunikowania, zasoby.

Termin:

  • 23.09.2019 r. godz. 8.30 (czas trwania: 3h)

Miejsce:

  • sala odczytowa Muzeum Śląska Opolskiego (wejście do Muzeum od strony schodów do kościoła)

Cele:

  • świadomość ról pełnionych w życiu zawodowym i osobistym,
  • efektywna komunikacja,
  • narzędzie poznania siebie – proces komunikowania,
  • świadomość zasobów dla wzbogacenia kompetencji społecznych.

Korzyści dla uczestnika:

  • poznanie definicji roli życiowej i grupowej,
  • pozyskanie wiedzy w jaki sposób określać swoje stanowisko
  • by zachować rolę, którą pełnimy,
  • zdobycie umiejętności jak przekazać informację, aby była ona zgodna z intencją i jednocześnie właściwie zrozumiana przez odbiorcę,
  • dokonanie autoanalizy:
    • jak dotychczas wykorzystywał dialog,
    • czy zwracał uwagę jak z niego korzysta – zarówno, jako adresat, jak i nadawca,
  • uaktywnienie procesu komunikowania w zgodzie z samym sobą,
  • pozyskanie i pogłębienie zasobów wewnętrznych.

 

NOWOCZESNE METODY PRACY Z DZIEĆMI I MŁODZIEŻĄ

Wszystko, co dzieje się w naszym życiu jest przyczynkiem do kolejnych zdarzeń. Nie ma sytuacji, z której nie wyniesiemy określonej wartości. Każda wykonana czynność, każda spotkana osoba czy też każde usłyszane zdanie może być inspiracją do dalszego rozwoju.
Zakres zajęć: nauczanie/uczenie się, nawyki, wyobraźnia.

Termin:

  • 08.10.2019 r. godz. 8.30 (czas trwania: 3h)

Miejsce:

  • sala odczytowa Muzeum Śląska Opolskiego (wejście do Muzeum od strony schodów do kościoła)

Cele:

  • poznanie metod rozwijania indywidualnej kreatywności,
  • rozwijanie kompetencji i przejmowanie odpowiedzialności za własny rozwój,
  • poznanie technik twórczego myślenia i korzystania z wyobraźni.

Korzyści dla uczestnika:

  • poznanie nowej odsłony nauczania i uczenia się,
  • dokonanie analizy przyswajalności wiedzy na różnych etapach życia,
  • sprawdzenie, jak emocje wpływają na proces uczenia się,
  • pozyskanie wiedzy, która pomoże ustalić z jakich nawyków korzysta w różnych obszarach życia,
  • zdobycie informacji o źródłach powstawania nawyków oraz umiejętność ich zmiany,
  • nauczenie się wprowadzania w życie nowych rozwiązań,
  • poznanie czynników kształtujących wyobraźnię, jej funkcję i możliwości kreatywnego wykorzystania.

 

TRENING KREATYWNEGO MYŚLENIA I DZIAŁANIA

W obliczu świadomych działań możesz skutecznie podejmować życiowe zadania, z powodzeniem je realizować, dodatkowo zasilając je swoją pasją. Taka konfiguracja życia nadaje mu sens i pozwala osiągać stan człowieka spełnionego.
Zakres zajęć: motywacja, kreatywność, pasja.

Termin:

  • 23.10.2019 r. godz. 8.30 (czas trwania: 3h)

Miejsce:

  • sala odczytowa Muzeum Śląska Opolskiego (wejście do Muzeum od strony schodów do kościoła)

Cele:

  • poznanie technik twórczego myślenia i rozwiązywania problemów,
  • rozwój kreatywności i elastyczności myślenia,
  • poznanie pasji i określenie wartości jaką dają człowiekowi,
  • zrozumienie twórczości i jej przełożenie na samorealizację.

Korzyści dla uczestnika:

  • umiejętność określenia swoich własnych motywatorów,
  • poznanie roli bezczynności, niecierpliwości i zniechęcenia w procesie motywacji,
  • zdobędzie umiejętności motywowania siebie i osób z najbliższego otoczenia,
  • pobudzenie własnej kreatywności oraz dziecięcej ciekawości na nowe rozwiązania,
  • zdobycie wiedzy na temat tego co wpływa na rozwój kreatywności, a co ją ogranicza,
  • umiejętność dostrzegania możliwości,
  • zbadanie swojego poziomu kreatywności,
  • odkrycie na nowo swoich pasji,
  • nauczenie się komponowania pasji z obowiązkami życia codziennego.

 

Prowadzący szkolenia: Aneta Gibek-Wiśniewska

Z wykształcenia prawnik, z zamiłowania psycholog, mentor, mediator, trener, wykładowca akademicki.

Przez wiele lat orzekała w sprawach cywilnych oraz pracowniczych jako Sędzia Sądu Rejonowego w Opolu. Obecnie prowadzi kancelarię adwokacką, pozostając Stałym Mediatorem Centrum Mediacyjnego przy Naczelnej Radzie Adwokackiej w Warszawie oraz Fundacji Mediatio, redaktor autorskiego programu Neo Sea. Mentor w Early Warning Europe, V-ce Prezes Rady w Polskim Klubie Nestora i Sukcesora, trener rozwoju osobistego.

W swojej działalności trenerskiej i edukacyjnej opracowała szereg autorskich szkoleń i wykładów m.in. z zakresu prawa, nowo-czesnych systemów zarządzania i komunikacji. Prelegentka wielu konferencji na temat mediacji, zarządzania konfliktem i siły dialogu.

Dotychczas zrealizowała ponad 100 szkoleń na rzecz I, II i III sektora z zakresu m.in. prawa, mediacji, mobbingu, wypalenia zawo-dowego, stresu zawodowego, komunikacji, emocji, pasji, przed-siębiorczości, rozwoju osobistego i zawodowego. Przeprowadziła ponad 500 godzin mentoringu indywidualnego.

 

PRZEMIANY POKOLENIOWE – JAK AKTYWIZOWAĆ MŁODZIEŻ W DZISIEJSZYM ŚWIECIE; WRAZ Z KURSEM TRENERSKIM

Zajęcia odbędą się w formie interaktywnego wykładu, zakończonego krótkim warsztatem. Wykład powstał w wyniku 15 letnich doświadczeń pracy z młodzieżą w różnych programach społecznych, edukacyjnych, obserwacji praktycznej i naukowej przemian wyzwań i oczekiwań młodych ludzi oraz otaczającego ich świata. Zajęcia zostały zaproponowane, aby pokazać uczestnikom podsumowanie wniosków socjologów, psychologów, pedagogów odnośnie wyzwań, które stawia forma zajęć dla młodzieży w celu aktywizacji ich postaw i zaangażowania.

Termin:

  • 20.08.2019 r. godz. 10.00 (czas trwania: 6h)

Miejsce:

  • sala konferencyjna Muzeum Śląska Opolskiego (wejście od ul. św. Wojciecha)

Cele:

  • zaprezentowanie uczestnikom podsumowania wniosków socjologów, psychologów, pedagogów odnośnie wyzwań, które stawia forma zajęć dla młodzieży w celu aktywizacji ich postaw i zaangażowania,
  • podzielenie się doświadczeniem w zakresie osiągania celów edukacyjnych przy jednoczesnych aktywnym udziale młodych,

Metody:

  • mini-wykłady,
  • przegląd metod aktywnych,
  • schemat komunikacji (w tym w trudnych sytuacjach): cykl D. Kolba,
  • pedagogika kontraktu,
  • neurodydaktyka,
  • model von Thuna i informacja zwrotna,
  • zaprezentowane zostaną główne zasady pracy opartej o partnerskie zasady w praktycznym wydaniu.

 

BADANIE POTRZEB LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI JAKO NARZĘDZIE WSPÓŁPRACY W EDUKACJI KULTUROWEJ – WARSZTAT BADAWCZY

W oparciu o doświadczenia uczestników zaprezentowane zostaną podstawy prowadzenia badania społecznego i stosowanych narzędzi. Pokażemy przykład moderacji/metaplanu i jedną metodę aktywną. Zajęcia zostaną zakończone szkicowym planem realizacji badania lokalnego

Termin:

  • 21.08.2019 r. godz. 10.00 (czas trwania: 3h)

Miejsce:

  • sala konferencyjna Muzeum Śląska Opolskiego (wejście od ul. św. Wojciecha)

Cele:

  • poznanie technik i narzędzi stosowanych przy realizacji badania społecznego,
  • rozwinięcie kompetencji badawczych prowadzące do  rezultatów.

Metody:

  • działania warsztatowe,
  • dyskusja,
  • wymiana doświadczeń,
  • prezentacja narzędzi badawczych,
  • działania praktyczne (wykonanie planu badania).

 

Prowadzący szkolenia: Tomasz Waleczko

Psycholog, trener II stopnia PTP, członek Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego. Prowadzi treningi interpersonalne, pracuje w samorządach, oświacie, biznesie i organizacjach pozarządowych. Ułatwia ich funkcjonowanie i wspiera rozwój poprzez facylitację spotkań i szkolenia (14000 godzin) zwiększające umiejętności komunikacji, rozumienia i wyrażania emocji, budowania lepszych relacji z ludźmi. Prowadzi także zajęcia przygotowujące trenerów do pracy metodami aktywnymi. Prowadzi jednoosobową działalność: Instytut Witelon badający i ewaluujący efekty szkoleń, programów rozwojowych, projektów społecznych. Do tej pory zrealizował około 25 projektów. Jako koordynator projektu wprowadza do Polski szwajcarskie narzędzie BrainCore Education pozwalające na dostosowanie metod edukacyjnych do indywidualnych potrzeb umysłu każdego ucznia. Obecnie pracuje w Ośrodku Ewaluacji wspierając instytucje rozwijające edukację kulturową w Polsce.

„W szkołach, poprzez szkolenia, przygotowuję młodzież i nauczycieli do realizacji celów edukacyjnych, społecznych i życiowych. Posiadam doświadczenie w prowadzeniu diagnozy organizacyjnej, ewaluacji wdrażanych zmian, klasycznych szkoleniach, jak i interwencjach, które wymagają ułożenia współpracy, komunikacji, wyznaczenia celów i opanowania emocji.” – T. Waleczko

 

 

Projekt dofinansowany ze środków Województwa Opolskiego oraz Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Bardzo Młoda Kultura 2016-2018 oraz Bardzo Młoda Kultura 2019-2021